MiMejd - pyssel & inspiration

En virkad stjärna - mönster

Av Ninna-Carina - 2011-01-23 08:46

Jag har vid flera tillfällen försökt att virka stjärnor, utan att lyckas... men nu tycker jag att jag fick till det!


Vill du virka egna stjärnor, gör så här;   
Börja med att virka en mgisk ring med 6 fm  =6
Varv 1: (2 i 1) x 6 =12
Varv 2: (2 i 1) x 12 =24
Varv 3: (3 fm,  2 i 1) x 3 =30
Varv 4: (4 fm, 2 i 1) x 6 =36
Varv 5: (5 fm, 2 i 1) X 6 =42
Virka nu de sex uddarna var för sig:
Uddvarv 1: 7 fm, vänd
Uddvarv 2-7: 1 lm, 1 fm i varje maska, men hoppa över 1:a fm på varje varv.
När du gjort de sex uddarna virkar du 1 varv fm runt hela stjärnan och gör 1 picot (4 lm, 1 sm i 1:a lm) i toppen på varje udd. Fäst alla lösa trådar. FÄRDIGT!


Vad ska man nu ha de små stjärnorna till... Man kan ju alltid hänga dem i granen eller kanske göra en fin mobil till nån liten. Jag har börjat virka små grejjer till en sångpåse och min lilla stjärnan hör naturligtvis till "Blinka lilla"...  

 

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards