MiMejd - pyssel & inspiration

Virkad prinsesskrona eller brudkrona - MÖNSTER

Av Ninna-Carina - 2010-02-28 08:30


Kronan på bilden är min, men modellen är gjord av Marie Louise Johansson och kommer från mönsterblad  72144, utgivet 1962 av Gustaf Werner AB, Göteborg.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
VIRKAD BRUDKRONA I KATTENS MERCI
Garnåtgång:
1/2 hg i Kattens Merci
Virknål: Disc eller Aero 2 mm
Virkförklaringar: Se nedan
Teckenförklaring: x - x upprepas



BRUDKRONAN

lägg upp 90 lm, virka runt.
Varv 1: 1 fm i varja lm.
Varv 2: x 1 sm i nästa fm, 9 lm, hoppa över 5 fm x 1 sm i 1:a sm (15 bågar).
Varv 3: Virka 11 fm omkr varje lmb, fäst med 1 sm, tag av garnet.
Varv 4: x 1 fm i mittersta fm på lmb, 5 lm x.
Varv 5: x 1 fm i fm, 5 fm omkr de 5 lm x.

Varv 6: 1 sm i 1:a fm, 5 lm x hoppa över 2 fm, 1 st i nästa fm, 2 lm x hoppa över 2 fm, 1 fm i 3:e lm.  

Varv 7: x 2 fm omkr de 2 lm, 1 fm i st x 2 fm omkr de 2 lm, 1 sm i 1:a fm.
Varv 8: x 9 lm, hoppa över 5 fm, 1 sm i nästa fm, 14 lm, hoppa över 9 lm närmast nålen och virka 5 dst i de 5 följ lm, 1 sm i nästa fm, 9 lm, hoppa över 5 fm, 1 sm i nästa fm X. Tag av garnet.
Varv 9: x 1 sm omkr lmb av 9 lm, 2 lm, 16 st omkr lmb ovanför de vågräta dst, 2 lm,1 sm omkr lmb av 9 lm, 9 lm x, fäst med 1 sm i 1:a sm.
Varv 10: x 1 fm omkr de 2 lm, 4 fm i de 4 följ st, 1 picot, 4 fm, 1 picot, 4 fm, 1 picot, 4 fm, 1 fm omkr de 2 lm, 5 fm, 1 picot, 5 fm omkr lmb av 9 lm x fäst med 1 sm i 1:a fm och tag av garnet.
Stärk kronan med spraystärkelse.


VIRKFÖRKLARINGAR
Luftmaska (lm) - Gör en ögla, x stick in virknålen och drag upp 1 m. Upprepa från x tills önskat antal lm erhållits.
Fast maska (fm) - Stick in virknålen i en av föregående varvs lm och drag upp 1 m (2 m på nålen). Drag garnet igenom m. En fm har erhållits. På nästa och alla följande varv sticker man in virknålen i en av föregående varvs fm. Tag igenom båda maskbågarna.
Stolpe (st) - Gör ett omslag om virknålen och stick ner den i en av föregående varvs m och drag upp 1 m (3 på nålen). Drag garnet igenom de 2 första m. Drag garnet igenom de 2 återstående. En st har erhållits.
Smygmaska (sm) - Stick in virknålen i en av föregående varvs m och drag upp 1 m och drag denna m genom m på nålen. En sm har erhållits.
Dubbelstolpe (dst) - Gör 2 omslag kring virknålen och stick ner den i en av föregående varvs m och drag upp 1 m (4 m på nålen), drag garnet igenom de 2 första m (3 m på nålen), drag garent igenom de 2 följande m (2 m på nålen), drag garnet igenomde 2 återstående m. En dst har nu errhållits.
Picot - 4 lm, 1 sm i första lm.


-------------------------------------------------------------------------------------------------
KOMMENTARER AV NINNA;

  • Krånglig beskrivning - När jag skrev rent beskrivningen blev jag nästan full i skratt, för det låter sååå krångligt... Men håller man bara tungan rätt i munnen och gör som det står så blir det hur bra somhelst!
  • Garnet Kattens Merci - Troligen finns inte garnet att få tag på längre, men det går bra att byta ut det mot ett annat fint garn. Tänk bara på att anpassa virknålen efter garnet.
  • Virknål - I beskrivningen står det Disk eller Aero, men jag har ingen aning om vad det betyder... Jag har använt en helt vanlig.
  • Lmb = luftmaskbåge - Helt enkelt luftmaskor på rad, som tillsammans bildar en båge.
  • Att stärka kronan - Det finns flera olika sätt att stärka sina virkade alster på. Jag har hittils valt att göra det med sockerblandning (hälften socker & hälften vatten), men jag har funderingar på att prova på limblandning (hälften skol- eller trälim & hälften vatten). Hur som helst så ska virkningen genomblötas av blandningen och sedan formas. Jag brukar försöka hitta en lämplig form, tex ett glas eller en vas, som virkningen får torka/stelna på. 
    LYCKA TILL! 
 
 
Mamma mia

Mamma mia

1 mars 2010 19:52

Hej
Trevlig och fin blogg du har. Jag hittade hit i förra veckan när jag googlade OS-mössa. Såg ditt inlägg om den fina brukkronan och jag kände igen den. I dag såg jag att jag hade den tidningen, köpte den på loppis för ett par år sedan. När jag var lite så ville jag gifta mig i en virkad brudkrona. Vi kände ett äldre barnlöst par där kvinnan virkade och i så fall skulle hon virka en till mig. Kanske kommer jag att hitta min virkade brudkrona i framtiden. ( lyckligt gift i 19 år utan brudkrona)
Hälsningar Mamma Mia

http://www.undermiastrappa.blogg.se

 
Maria

Maria

1 mars 2010 21:16

TACKAR! Tackar allra ödmjukast! Jag vet en som kommer att bli helt salig när jag har virkat den fina kronan!

http://ianyckelpiga.blogspot.com

 
Ingen bild

ulla

2 mars 2010 05:48

Tack för det fina mönstret
Ulla

 
Ingen bild

Anna

2 mars 2010 08:38

Å va fiiin!! Den måste jag göra för att ge bort till en prinsessa = ) Hur stor blir den? För att använda den till en barn-krona behövs gummiband under hakan för att den ska sitta kvar?

 
Ingen bild

Ninna

2 mars 2010 11:43

Tack för alla fina kommentarer! Nu ska jag försöka svara på några frågor; "Min" prinsesskrona är knappt 10cm i diameter, men ju finare garn ju mindre blir kronan. Jag har satt fast ett gummiband på min, annars tappar prinsessan den direkt :-) LYCKA TILL!

 
Ingen bild

Berit W

2 mars 2010 14:20

Tusen tack för det fina mönstret. Har varit ut i dag och inhandlat guldgarn. Marks och Kattens Fiesta. Mitt barnbarn älskar att vara pronsessa så hon kommer att bli så glad.
Jag undrar om man måste stärka den? Hur j
har du gjort?
Berit i Öjebyn

 
Ingen bild

Mahlin

5 mars 2010 22:51

Helt underbar krona men jag har fastnat på varv 8. Hur jag än gör så får jag inte till det, snälla hjälp :)
Tack för en mycket inspirerande blogg :)
Mahlin

 
Ingen bild

Ninna

6 mars 2010 07:18

Hej Berit!
Mina kronor har jag absolut behövt stärka. Jag har hittils gjort det med "sockerblandning", men har funderat på att prova på att göra det med lim...

 
Ingen bild

Ninna

6 mars 2010 07:23

Hej Mahlin!
Min första tanke var att jag kanske skrivit av orginalmönstret fel, men det hade jag inte... Jag vet att jag tyckt att varv 8 och 9 är knepiga, men med tungan rätt i munnen så har det funkat... Men när jag tittar på beskrivningen nu så tycker jag att det fattas 1 sm i början av varvet (efter 9 lm, hoppa över 5 fm) - där brde det nog klämmas in 1 sm. Prova det och hör gärna av dig om det blir bra, så att jag kan ändra i beskrivningen. LYCKA TILL!

 
Ingen bild

Mahlin

6 mars 2010 15:45

Hej Ninna.
Detär detta jag inte kommer vidare med:
hoppa över 9 lm närmast nålen och virka 5 dst i de 5 följ lm,
vart ska dessa dst virkas å i vilka lm ?????
Nålen går varm här nu :)
Sm passade bra in där du sa ;)

 
Ingen bild

Ninna

6 mars 2010 16:46

Hej Mahlin! Nu ska vi se om jag kan förklara... först har du virkat 14 lm, då hoppar du över 9 lm (närmast nålen) och virkar 1 dst i den 10:e lm (oc sedan 11, 12, 13 o 14:e). Därefter hoppar du över 5 m ( på varvet innan) och gör 1 sm. Om du tittar på bilden av min krona så är det den lilla fyrkanten som är de 5 dst... Hoppas du får det att funka, hör av dig igen annars. KRAM & LYCKA TILL!

 
Sandra

Sandra

7 mars 2010 08:58

Jag föll direkt för denna krona och var tvungen att virka den omgående! Jag tycker inte att mönstret var särskilt svårt men jag gjorde en liten förändring, för jag tycker inte om att fästa trådar i onödan: där det står i mönstret att man ska ta av garnet, för att sedan fortsätta med en maska i mitten av nästa båge, gjorde jag så att jag virkade smygmaskor längs bågen tills jag kom dit där man skulle fortsätta. Det gick strålande. Tips till alla som tycker att mönstret är krångligt: jämför hela tiden med bilden, så att du ser var du är, då är det lättare att förstå hur virkningen ska vara.

Kronan jag gjorde blev ganska stor, för jag virkade i det garn jag hade hemma, vilket var Tilda... Jag kommer att lägga upp en bild på min blogg när den har stelnat klart :-)

Dundertack för mönstret!!!

http://garnogott.blogspot.com

 
Ingen bild

KarinSol

7 mars 2010 12:57

Hej, Tusen tack för ett jättefint mönster!! Min guldkrona med Fiesta/nål 2 blev jättefin och står och torkar med stärkelse uppträdd på en blomvas! En liten brorsdotter blir nog glad, annars behåller jag den själv!!! Jag petade in smygmaskan på v8 innan jag läste om den här, och jag tyckte inte mönstret var så svårt. Kanske för att när min mormor lärde mig virka för snart 40år sen, hade hon bara gamla möster skrivna på det här sättet!!! Kram

 
Jorunn

Jorunn

14 mars 2010 22:44

Virkelig en kjempeflott prinsessekrone!

http://jorunnshobby.blogspot.com

 
Ingen bild

camilla

15 mars 2010 19:24

åh jAG har fastnat på varv 6! jag har svårt att förstå x... upprepa vad? det jag just gjort eller allt? har gjort en sm i första och sedan 5lm men sen? upprepa? eller hoppa över 2 och göra en stolpe och sedan två lm..?? gahh får inte till det!

Varv 6: 1 sm i 1:a fm, 5 lm x hoppa över 2 fm, 1 st i nästa fm, 2 lm x hoppa över 2 fm, 1 fm i 3:e lm.

 
Ingen bild

Mahlin

16 mars 2010 17:20

Tack snälla du!
Har virkat kronor på löpande band nu när ja kom vidare....

/Mahlin

 
Cecilia

Cecilia

12 november 2010 22:43

Jag blev så lycklig när jag hitta ditt fina mönster! Jag gjorde tre kronor på raken och har länkat till din blogg. :-)

http://borghoffskan.blogspot.com

 
Ingen bild

Anna

7 december 2010 13:21

Gjorde denna tidigare och den blev så vacker och en kompis dotter fick den = ) Men min fråga är hur ni har stärkt den? Jag har använt stärkelse på tub och spray (minns ej märket men det är en kvinna och ett strykjärn på bilden) men det blir inte tillräckligt hårt tycker jag. För att kunna använda gummiband på den och ha under hakan behöver den bli starkare. Läser att ni både använt sockerstärkelse och kanske även provat med lim? Vilket lim isåfall? Vore jätteglad om ni ville komma med idéer på detta = ) Ett silvergarn drar ju liksom inte åt sig stärkelse lika bra som ett garn av bara garn så att säga ; ) Tacksam för hjälp! Och tack igen för mönstret, den är jättefin!

Ninna-Carina

28 december 2010 15:21

Hej Anna!
Jag har bara stärkt mina kronor med socker, dock i fler omgångar... och de har blivit så hårda att jag kunnat knyta fast gummiband i dem.

 
Ingen bild

Anna

14 januari 2011 13:37

Räcker det med socker även om man har metallfärgad tråd, tänkte det inte suger åt sig lika bra? Jag har gjort en smalare krona nu som jag ska sätta runt en värmeljuslykta, den blev precis klar igår, ska stärkas idag.

Ninna-Carina

16 januari 2011 15:53

Sockerlösning funkade bra för mig... Kul idé att använda kronan som ljuslykta :-)

 
Rut

Rut

17 januari 2011 21:31

Hittade hit genom att googla på virkad prinsesskrona, blev grymt taggad och virkade tre av bara farten. Blev dock lite konfunderad innan jag insåg att det saknades en smygmaska på varv 8 :).
Jag har stärkt mina i limblandning, vilket fungerade bra på mina två första. Den tredje däremot skulle vara i något som skulle likna silvergarn, och då gjorde limblandningen att silvret "försvann" och kronan blev helt enkelt bara grå... Håller på med en till i silver och ska se om inte sockerblandningen blir bättre för färgen.
Tack så mycket för bra inspiration, och mönster...

http://www.pratamedrut.se/blog

 
Biggest Loser

Biggest Loser

18 april 2011 18:58

Snyggt!

http://biggest-loser.se

 
Ingen bild

TruckerElin

3 oktober 2011 00:46

Så här ser Kattens Merci ut, om nån funderar :)
http://www.tradera.com/Virk-Stickgarn-15-nystan-%C3%A0-50-gr-Kattens-Merci-100-bomull--auktion_340996_139813241

Tack för mönstret, kommer att virka denna när jag hittar ett lämpligt garn. Kommer säkerligen att virka flera till om med :)

Ninna-Carina

3 oktober 2011 08:10

Lycka till :-)

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards